یک قلک کتاب

داشتم دنبال تازه‌های نشر می‌گشتم که با یک اطلاعیه در پایگاه اطلاع‌رسانی واحد کودک و نوجوان نشر فاطمی یا همان نشر طوطی روبه‌رو شدم. «کتاب پس‌انداز کن» تیتری بود که برای آن اطلاعیه نوشته شده بود و همین سبب شد کنجکاو شوم ببینم داخل آن چه خبر است. هرچند اطلاعیه برای قبل از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بود، ولی ایده آن برایم جالب بود. برای همین گفتم از این حرکت در اینجا یادی کنم تا شاید برسد به دست دوستان نشر «طوطی» که برای کودکان و نوجوانان در نشر فاطمی کتاب آماده می‌کنند و بدانند اگر کرونا آمده، ولی حرکت خوبشان قابل ستایش است و چیزی از ارزش ایده آنها کم نمی‌کند.
ایده از این قرار بود که اگر مخاطبان آنها از طریق خرید اینترنتی یا شعب فروشگاهی این نشر کتاب بخرند یک قلک به آنها داده می‌شد تا پول‌های خود را در آن پس‌انداز کنند و زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران همراه با والدین در حالی که قلک‌ها را دست گرفته‌اند به غرفه کودک و نوجوان فاطمی یا همان طوطی مراجعه می‌کنند و به هر میزان که پول داخل قلک جمع شده باشد، ۲۰ درصد هم نشر طوطی روی آن می‌گذارد تا بتوانند از کتاب‌های طوطی خرید کنند. اسمی هم که برای طرح انتخاب کرده بودند «توتک» بود که در توضیحات آن نوشته بودند: «« توتک» هم نام قدیم طوطی است و هم به معنی گنجینه و صندوق پول. طوطی همین اسم را روی قلک‌های طوطی گذاشته است تا شما کتاب پس‌انداز کنید. »
هرچند حالا دیگر خبری از برگزاری نمایشگاه کتاب نیست و معلوم نیست زمان برگزاری آن چه زمانی باشد، ولی هرچه هست این ایده و حرکت چند اتفاق خوب در دل خود داشت که به اجمال درباره آنها حرف می‌زنیم.
ترویج فرهنگ پس‌انداز کردن و آموزش مدیریت مالی به کودکان و نوجوانان. با این حرکت کودکان و نوجوانان می‌آموزند که باید در زندگی برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنند که برنامه‌ریزی مالی یکی از آنهاست که پس‌انداز کردن یکی از راه‌های رسیدن به اهداف است.
در واقع این حرکت به آنها یاد می‌دهد اگر می‌خواهید به کتاب دلخواهتان دست پیدا کنید باید برای آن تلاش کنید.
مخاطب کودک و نوجوان با این طرح متوجه می‌شود که کتاب‌ها چیزهای باارزشی هستند که به راحتی نمی‌توان به آنها دست پیدا کرد و لازمه رسیدن به آنها تحمل سختی پس‌انداز کردن و برنامه داشتن است. علاوه بر این لذت خرید کتاب با پس‌اندازهای خودشان را نیز تجربه می‌کنند که بی‌شک تجربه وصف نشدنی و شیرینی است.
این حرکت روحیه استقلال داشتن را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند و آنها را در رسیدن به به این روحیه با هدیه ۲۰ درصدی پایانی تشویق می‌کند. یک قلک کتاب / حسام آبنوس، دبیر قفسه؛ ضمیمه‌ی کتاب و داستان روزنامه‌ی جام جم

توتک؛ کتاب پس‌انداز کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو