منتظر «تکامل» از سری کتاب‌های طوطی باشید

طوطی به زودی کتاب «تکامل» را به چاپ می‌رساند. تکامل مناسب کودکان و نوجوانانی است که به موضوعات و دانستنی‌های علمی علاقه‌مندند و در پی یادگیری موضوعات جالب علمی هستند. در این کتاب خواهید دید که چگونه چارلز داروین مفهوم «انتخاب طبیعی» را معرفی کرد و چگونه دانشمندان بعدی، درک ما را از طبیعت کامل‌تر کردند.
این کتاب ترجمه‌ای است از کتاب Evolution از انتشارات Kids Can Press کانادا که تمامی حقوق نسخه فارسی آن طی قراردادی به انتشارات فاطمی واگذار شده است. کاوه فیض‌اللهی و طاهره رنجبر مترجمان این اثر هستند که توسط دانیل لاکستون نوشته شده است. لاکستون محققی است که به شیوه‌ی شک‌گرایی علمی تحقیق می‌کند و در کنار تالیف کتاب، به صورت حرفه‌ای به شغل چوپانی و دامداری نیز مشغول است.
کتاب تکامل مقدمه‌ای عمومی و قابل فهم برای آشنایی با بنیادی‌ترین فرایندهای شکل‌دهنده‌ی حیات بر روی کره زمین است که به کمک تصاویری جذاب و رایانه‌ای، خواننده را مسحور می‌کند. تکامل تغییرات ویژگی‌های موروثی در طول زمان است که در جمعیت‌های افراد رخ می‌دهد. این ویژگی‌ها، نسل به نسل منتقل می‌گردند و صفات ساختاری، بیوشیمیایی و رفتاری را مشخص می‌کنند. نظریه‌ی تکامل، همچون هر نظریه‌ی علمی دیگری، می‌تواند با کشف شواهد جدید تغییر کند یا حتی ابطال شود. همچنین این نظریه لزوماً نافی آموزه‌های دینی نیست. پرسش‌هایی درباره‌ی هدف و معنای زندگی وجود دارد که برای پاسخ دادن به آن‌ها، باید به دیگر حوزه‌های معارف بشری، از جمله دین، نیز مراجعه کرد.
تکامل چیزی نیست جز ماجرای شگفت‌انگیز حیات روی زمین. داستانی حماسی که میلیاردها سال به طول انجامیده است. زمین در بیشتر تاریخ طولانی‌اش سیاره‌ای چنان بیگانه بود که اگر آن را می‌دیدید نمی‌شناختید. زمانی بود که در آن پتروسورهای خزندۀ خفاش مانند در آسمان و برفراز دنیایی که دایناسورها حاکمش بودند، پرواز می‌کردند. صدها میلیون سال پیش از آن، موجودات ده‌پای عجیب و غریب در کف اقیانوس‌ها با هم می‌جنگیدند، در حالی که خشکی‌ها خالی از حیات گیاهی و جانوری بودند و مدت‌ها پیش از آن، به مدت بیش از سه میلیارد سال، تنها اَشکال حیاتی، موجودات تک سلولی ساده‌ای بودند که بدون میکروسکوپ نمی‌توانستید آن‌ها را ببینید.
زمین در هر مرحله از تاریخ طولانی‌اش خانۀ مجموعه‌ای از جانداران با تنوعی حیرت‌انگیز بوده است. چرا دنیای جانداران بارها، و هر بار تا این حد تغییر کرده است؟ این تغییرات چگونه روی داده‌اند؟ انواع جدید جانداران از راه فرایندی به نام تکامل از اَشکال حیاتی پیش از خود پدید می‌آیند. تکامل، این نیروی پدیدآورندۀ تنوع سرشارِ حیات روی زمین، مهم‌ترین ایده‌ای است که در تمام زیست‌شناسی مطرح شده است. تکامل همان فرایندی است که هم دندان‌های ترسناک تیرانوسورس رکس را به وجود آورده و هم زیبایی و لطافت یک گلبرگ گل رز را به آن بخشیده است. تکامل موتوری است که بیماری‌های جدید تولید می‌کند، و شناخت تکامل به ما کمک می‌کند با همان بیماری‌ها مبارزه کنیم. حدود ۱۵۰ سال پیش دانشمندی انگلیسی به نام چارلز داروین کلید حل معمای تکامل را یافت. سدشکنی شگفت‌انگیز داروین در نتیجۀ کارهای دانشمندان دیگر امکان پذیر شد، دانشمندانی که با کشف‌های مهم‌شان دربارۀ تاریخ حیات روی زمین، راه را بر او هموار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو