«جنگل برای همه» چاپ خواهد شد

همه‌ چیز در طبیعت خوب پیش می‌رود تا این که روزی انسانی به جنگل می‌آید. او می‌خواهد برای خودش خانه بسازد و برای این کار خانه‌ی سنجاب، روباه، دارکوب، سگ آبی و حیوان‌های دیگر را خراب می‌کند، اما سیلابی که راه می‌افتد، قبل از هر چیز خانه‌ی خودش را ویران می‌کند. …

حیوان‌ها خانه‌شان را از دست می‌دهند و غمگینند، مرد هیزم‌شکن هم خانه و دارایی‌اش را در سیل از دست می‌دهد. حیوان‌ها با او هم‌دردی می‌کنند و او متوجه اشتباهش می‌شود. در واقع، او پی می‌برد که جنگل برای همه است؛ برای سنجاب، روباه، دارکوب، خرس و انسان!

در این کتاب، با نگاهی زیست محیطی و از تلفیق هنر اریگامی (کاغذ و تا) با تصویرسازی، صحنه‌پردازی و عکاسی، ترکیب نو و بی‌بدیلی پدید آمده است که بدون متن از پس روایت داستان برمی‌آید. هماهنگی گروهی تصویرگر، اریگامی‌ساز و عکاس در اجرای این پروژه ستودنی است و تصویرها، بسیار ملموس و سرشار از عاطفه، با مخاطب وارد گفت‌وگو می‌شوند. وقتی مرد هیزم‌شکن به فکر بازسازی خرابی‌هایش می‌افتد، طبیعت مهربان و حیوان‌ها، او را با آغوش باز می‌پذیرند و همراهی‌اش می‌کنند. استفاده از هنر اریگامی و به‌کارگیری رنگ‌های زنده و دل‌چسب، برجستگی خاصی به این کتاب می‌دهد. کتاب ۵۰ صفحه دارد و برای گروه سنی ب مناسب است.

کتاب «جنگل برای همه» به زودی توسط طوطی، بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی به چاپ می‌رسد.

علیرضا علاءالدینی، طراح و سازنده اوریگامی

آشنایی من با هنر اوریگامی از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و حاصل این ۲۳ سال تجربه و طراحی، ساخت کاراکترهای این کتاب است. شخصیت‌های این کتاب شامل: گوزن، خرس، سنجاب، سگ آبی، دارکوب، بلوط، برگ درختان، ماه، خورشید، ابر، گل‌ها، رعد و برق، بیل، تبر، چکمه، کلاه و ماشین همه با اوریگامی ساخته شده‌اند. انتخاب طرح نهایی هر شخصیت، بعد از مطالعات زیاد بر روی انواع الگوها و بارها ساختن و کنار هم گذاشتن کاراکترها انجام شده است تا به لحاظ پیچیدگی و سادگی به هم نزدیک باشند. سپس با توجه به جنس کاغذ و رنگ آمیزی هر شخصیت، اوریگامی اجرا گردید و در نهایت روی آن نقاشی نهایی و ساخت چهره انجام شد. کاراکترها با توجه به حس و حال و فضای هر صحنه ساخته شده‌اند و به تناسب حالت آن‌ها در هر صحنه تغییراتی در طراحی آن‌ها ایجاد شده تا بیانگر حس ویژه آن صحنه باشد. این کتاب حاصل هماهنگی بین اوریگامی و ساخت صحنه است که هریک مکمل دیگری هستند.

نازنین عباسی، ایده‌پرداز و تصویرگر

فعالیت در زمینه تصویرسازی کتاب را از دوره کارشناسی ارشد شروع کردم و این کتاب دومین تجربه من در ساخت صحنه و فضای سه بعدی در خدمت تصویرگری کتاب است. ایده داستانی کتاب بر اساس نگاه زیست‌محیطی شکل گرفت و اوریگامی به عنوان هنر مجسمه‌سازی با کاغذ مورد توجه این اثر است. بعد از تهیه استوری برد وارد مراحل ساخت شدیم که نیازمند مهارت اجرایی و شناخت مناسب از متریال‌های گوناگون است. قابل ذکر است که هیچ  یک از عناصر صحنه بصورت دیجیتالی خلق نشده‌اند و همگی ساخته‌ی دست هستند و بر روی تمامی آن‌ها نقاشی شده است. جان بخشی به اشیاء و قرار دادن شخصیت‌ها درون فضا و همچنین ایجاد حس و حرکت بوسیله چیدمان، نورپردازی و عکاسی حرفه‌ای، به دقت و تمرکز بسیار بالایی نیازمند است و بی‌شباهت به کارگردانی یک پروژه نیست، و حاصل این همکاری گروهی در این کتاب تقدیم شده است.

بهداد شیرمحمدی، عکاس

فعالیت‌های هنری را در کودکی با مجسمه‌سازی آغاز کردم و از سال ۱۳۷۹ با حضور در صحنه‌های تئاتر و موسیقی به عنوان عکاس به عکاسی مشغول شدم. طی این سال‌ها دوربین عکاسی من را به تماشای صحنه‌های بسیاری برد. مانند کوه، دشت، دریا و این بار جنگل برای همه. تجربه‌ای نو، به دست آمده از تلفیقی از تجربیات و تکنیک‌های متنوع برای ثبت مناظری خلق شده از کاغذ با تکنیک اوریگامی، کاراکترهای متنوع و متعدد با چیدمانی پیچیده.
ساخت فضاهای احساسی و شبیه‌سازی ساعات مختلف روز و شب در صحنه‌های پر جنب و جوش این مجموعه گاهی باعث میشد ساعت‌ها در چیدمانی با کاراکترهای متنوع و به کار گیری بیش از ده منبع نور بکوشیم تا بتوانیم با ترکیبی از اوریگامی، تصویرسازی، نورپردازی و عکاسی تصویری نو بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو