اجازه ندهید دیگران شما را مأیوس کنند؛ روز جهانی زنان و دختران در علم

امروزه همه ماری کوری را می‌شناسند؛ اما در طول تاریخ، زنان مهم و بزرگ زیادی در حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات وجود داشتند. بسیاری از آن‌ها در زمان خودشان به آن اندازه که باید، شناخته و مطرح نشدند و فراموش شدند.

زنان قرن‌هاست به دانش علاقه‌مندند و در زمینه‌های مختلف علمی فعالند. از زن‌های شیمی‌دان در دوران باستان که عطرها را مخلوط می‌کردند تا زنان اخترشناسی که درباره‌ی سیاره‌ها و ستاره‌ها مطالعه می‌کردند. اما متأسفانه در طول تاریخ دستاوردهای آنان جدی گرفته نمی‌شد و فرصت برابری با مردان نداشتند.

حتی با پیشرفت بشر در زمینه‌های مختلف تا همین ۱۰۰ سال  پیش هم زنان بسیاری مجبور بودند برای حضور در اجتماع و تحصیل علم با کلیشه‌های زیادی بجنگند و قواعد و قوانین را زیر پا بگذارند. آن‌ها حتی مقاله‌های خود را با نام مستعار منتشر می‌کردند.

وقتی هم که بالاخره زنان توانستند دسترسی بیشتری به تحصیلات عالی پیدا کنند، گرفتاری‌های دیگری برایشان ایجاد شد. خیلی‌وقت‌ها جایی برای کار کردن در اختیارشان نمی‌گذاشتند، یا سرمایه‌ای به آن‌ها نمی‌دادند، یا آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناختند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، سازمان ملل متحد تصمیم گرفت روز جهانی زنان و دختران در علم را برای پیشبرد اهداف خود در زمینه‌ی برابری‌های آموزشی و اجتماعی نام‌گذاری کند؛ فرصتی برای آگاهی‌بخشی درباره‌ی اهمیت نقش زنان و دختران در پیشرفت‌های علمی.

در سراسر تاریخ، بسیاری از زنان به‌خاطر علم همه‌چیزشان را به خطر انداختند. کتاب زنان در علم داستان‌های زندگی بعضی از این دانشمندان را تعریف می‌کند. از یونان باستان تا روزگار کنونی، زنان دانشمندی که که در مواجهه با «نه»، گفتند: «اگر می‌توانی جلوی مرا بگیر.»

 

به قدرت حقیقت باور داشته باشید…

نگذارید ذهن شما اسیر تفکر اکثریت شود.

– پاتریشیا بات؛ چشم‌پزشک و مخترع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو