دوست‌ها می‌توانند در زندگی برای هم پل باشند!

 

چرا دوستی‌ها مهم هستند؟

 

پیدا کردن دوست بخش مهمی از رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است. دوستی‌ها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان می‌شود.

 

بچه‌هایی که دوستی‌های محکم و پایداری می‌سازند، یاد می‌گیرند که مشکلات و مسائل را بهتر حل کنند.

 

دوستی‌های سالم باعث می‌شود توانمندی کودکان افزایش یابد و مهارت انجام کارهای گروهی و فعالیت‌های اجتماعی در آن‌ها پرورش می‌یابد.

 

اگر بچه‌ها با دوستانی که دارند راحت هستند، نیازی نیست آن‌ها را مجبور کنید تا در جمع‌های دوستانه‌ی بزرگتر حضور داشته باشند. گاهی برای بعضی از بچه‌ها داشتن فقط چند دوست کافی است.

 

با اینکه دوستی بخش مهمی از زندگی است، اما شرایط پیدا کردن دوست برای همه‌ی بچه‌ها یکسان نیست. مهارت دوست‌یابی را می‌توان آموخت. به‌ویژه پس از دوران همه‌گیری کرونا خیلی از بچه‌ها نیاز دارند تا با کمی تمرین، تلاش و صبر دوست پیدا کنند.

 

با کشف احساسات فرزندانتان درباره‌ی معاشرت می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا از تنهایی و انزوا فاصله بگیرند و زندگی اجتماعی را شروع کنند.

 

مهارت گفت‌وگو را تقویت کنید

از رعایت نوبت هنگام صحبت کردن تا یادگیری نحوه‌ی شروع مکالمه و مطرح کردن موضوعات با دیگران، مهارت‌هایی است که کودکان برای برقراری ارتباط نیاز دارند تا یاد بگیرند. تا وقتی‌که کودک مهارت گفت‌وگو را یاد بگیرد می‌توانید به او پرسش‌هایی مثل «چه بازی‌ای را دوست داری؟»، «آیا حیوان خانگی دارید؟» و… را برای پرسیدن یاد بدهید.

 

گوش دادن و درک کردن را یاد بدهید

بخشی از یک دوستی و رابطه‌ی خوب، شنیدن و درک کردن حرف‌های طرف مقابل است. به فرزندانتان یاد بدهید که به حرف‌های دوستانش خوب گوش بدهد و در صورت نیاز با ایجاد حس همدلی و همراهی درک متقابل خود را نشان بدهد.

 

فرصت‌هایی برای ایجاد جمع‌های دوستانه فراهم کنید

اگر کودکتان دوستی ندارد، ممکن است به خاطر این باشد که تاکنون شرایط و فرصت کافی برای پیدا کردن دوست نداشته است. ایجاد فرصت‌های مناسب برای دیدار با بچه‌های هم‌سن و شرکت در فعالیت‌های گروهی می‌تواند به او برای یافتن دوست خوب کمک کند.

البته باید به خصوصیات فردی او هم توجه داشته باشید، کودکان درون‌گرا نیاز به زمان‌های بیشتری برای تنهایی دارند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو