آموزش غیرمستقیم، تبدیل هیولا به پری

حتما شما هم به خاطر دارید که در دوران مدرسه از درس هایی گریزان بودید، مخصوصا اگر در آن درس ها ضعف بیشتر داشتید، یا اینکه بعضی درس ها به هیولاهایی بزرگ تبدیل می شدند و کابوسی بودند. حتما شما هم خواب امتحان را دیده اید حتی سال ها بعد از تمام شدن دوران تحصیل و این خواب ها کابوس مشترکی است. سر امتحان حاضر می شوید و هیچ کدام از جواب ها را بلد نیستید. جدای از ضعف های نظام آموزشی و کتاب های درسی، مهارت معلم قطعا نقش عمده ای در یادگیری ما داشته و خواهد داشت. اینکه چطور یک آموزش مستقیم را به آموزشی غیرمستقیم تبدیل کند و از چه زبانی استفاده کند یا از چه کارهای ابتکاری و عملی بهره ببرد. چند وقت پیش کلیپی دیدم درخصوص ماجرای خسرو و شیرین از یکی از دبیران ادبیات. شیوه بیان، تکه کلام ها و تاکیدها و نوع اجرای آن آنقدر جذاب و شیرین بود که قطعا از ذهن هیچ دانش آموزی پاک نمی شد. اینکه چطور از آموزش غیرمستقیم و رسمی بهره گرفت نیاز به خلاقیت و کسب مهارت دارد.

متاسفانه این بخش دست ما نیست که بتوانیم کاری بکنیم اما قطعا مربیان، معلمان و دبیران عزیز می توانند فضای کلاسی و درس ها را آنقدر جذاب کنند که هم در ذهن بچه ها بنشیند؛ هم خودشان در کلاس راحت تر باشند و از شیطنت و بی توجهی بچه ها کلافه نشوند. اما من و شما به عنوان مربی و والد این امکان را داریم تا کتاب هایی مناسب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بدهیم تا هم ترس آنها از غول هایی مثل فیزیک و شیمی و ریاضی از بین برود، هم مفاهیم را بهتر درک کنند و با اشتیاق با موضوع برخورد کنند.

اکثر بچه ها آلیس در سرزمین عجایب را می شناسند و پیش زمینه ای ذهنی از او و ماجراهای عجیبش دارند. حالا تصور کنید آلیس وارد سرزمین علوم بشود.

کتاب فیزیک لعنتی و ریاضیات لعنتی؛ با زبانی ساده و روان با در نظر گرفتن سن مخاطب این دو موضوع را پی می گیرد.کتاب به شکلی خلاقانه و غیرمستقیم با داستانی جذاب به موارد مختلف در این علوم می پردازد. در عین حال مخاطب را با دانشمندان صاحبنام این حوزه ها آشنا می کند و مخاطب با کشفیات آنها به شکلی جذاب و به یاد ماندنی آشنا می شود.

مخاطب با آلیس به دنیای اسرار آمیز علوم سرک می کشد و در هر فصل با اطلاعات خواندنی علمی و روزمره مواجه می شود. اینگونه کتاب ها علاوه بر اینکه می توانند با آموزش غیرمستقیم خود جذابیت لازم را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنند سبب ایجاد انگیزه و علاقه می شوند و هیولاها را به پریانی دوست داشتنی تبدیل می کنند.

کودکان هم اگر از ابتدا با آموزش غیرمستقیم و جذاب مواجه بشوند نه تنها ترسی نخواهند داشت بلکه نوع نگاه شان تغییر می کند و در مواجهه با مسائل دچار ترس و اضطراب نخواهند شد. مجموعه «ریاضی خیلی خیلی بامزه» آموزش غیرمستقیم ریاضی را برای کودکان در نظر گرفته تا کودکان با آشنایی با مفاهیم ریاضی لذت درک مفهوم را داشته باشند و به صورت سرخوشانه با موضوعات و مسائل ریاضی رو به رو شوند. کاش روزی برسد که بچه ها کابوس امتحان نبینند.

روزنامه‌ی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو