یادداشت امیر معینی درباره‌ی کتاب «تکامل»

کتاب «تکامل» شما را با یکی از مهم‌ترین مسائل علمی دویست سال گذشته آشنا می‌کند. نویسنده در بخش اول مفصل توضیح می‌دهد که تکامل یعنی چه و در بخش دوم تمام سوال‌هایی را که ممکن است برای مخاطب پیش بیاید جواب می‌دهد. آخر کتاب هم یک واژه‌نامه‌ی توصیفی به‌دردبخور دارد که مهم‌ترین مفاهیم کتاب را در دو سه خط توضیح می‌دهد.

امیر معینی: من یکی که خیلی خیلی ممنونم از «تکامل»! باعث شد به جای چهارتا، فقط یک دندان عقل داشته باشم؛ وگرنه تمام آن درد و خونریزی و جراحی را باید به جای یک بار چهار بار تحمل می‌کردم. خوشبختانه چون ما مثل اجداد غارنشین‌مان قرار نیست غذاهای خام و سفت و سخت بجویم، توی این سال‌ها بدنمان فهمیده که آن چهارتا دندان اضافی خیلی به دردمان نمی‌خورند و کم‌کم دارند حذف می‌شوند و فکر کنم نوه‌ نتیجه‌های ما دیگر ندانند دندان عقل یعنی چه.

الان که دارم این‌ها را می‌نویسم در نتیجه‌ی یک جمله‌ی ساده است که آقای چارلز داروین حدود صد و پنجاه سال پیش نوشت: «من حفظ تغییرات مطلوب و طرد تغییرات مضر را انتخاب طبیعی می‌نامم.» بعد از این جمله همه چیز برای همیشه تغییر کرد. آقای داروین و نظریه‌اش باعث شدند که الان اگر ما مثلا بگوییم نهنگ‌ها خیلی سال پیش روی خشکی زندگی می‌کردند کسی به عقلمان شک نکند (چیزی که تا قبل از خواندن این کتاب نمی‌دانستم!).

کتاب‌های علمی همیشه بین مخاطب کودک و نوجوان طرفدارهای خودشان را داشته‌اند اما کیفیت (و حتی بعضی وقت‌ها صحت مطالب) آنها همواره جای بحث داشته‌ است. کتاب‌های بزرگ با جلد سخت و صفحات گلاسه و گرافیک جذاب و البته گران‌قیمت  که چون «علمی»اند والدین حاضرند بی‌چون و چرا برایشان پول بدهند. اما با یک برآورد خیلی سرسری ‌می‌بینیم که اگر از خیلی‌هایشان آن گرافیک و تصاویر جذاب را بگیریم چیزی نمی‌ماند جز یک مشت اطلاعات و حقایق «جالب» که این روزها توی هر سایت و صفحه‌ای خیلی راحت پیدا می‌شوند. واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی(کتاب‌های طوطی) تکامل را از نویسنده‌ای جوان و خلاق ترجمه و چاپ کرده است. کتابی که اطلاعات جعلی درباره‌ی سوسک‌های صورتی و رکورد بلندترین دم کانگورو در اختیار مخاطب نمی‌گذارد ولی او را ترغیب می‌کند که درباره‌ی منشأ حیات خیلی هم ساده و ابتدایی فکر نکند. مخاطب این کتاب نوجوانان‌اند اما برای بزرگسال‌هایی که از کتاب‌های قطور و تخصصی وحشت دارند هم خیلی خیلی مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو