“خوابی پر از گوسفند” اثر پژمان رحیمی زاده نامزد ششمین دوره اهدای نشان طلایی و نقره ای “لاک پشت پرنده”

 

لاک پشت پرنده فهرستی است از کتاب های برتر برای کودکان و نوجوانان ایرانی که گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب‌های هر فصل، این فهرست را انتخاب می‌کنند. افزون بر این، هیئت داوران لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های برگزیده‌ هر سال را نیز انتخاب و به کتاب‌های برگزیده نشان‌های طلایی و نقره‌ای اهدا می‌کنند. این رویداد ششم اسفندماه ۹۶ در شهر کتاب مرکزی در تهران برگزار می شود.
معیارهای راه‌یابی به فهرست و دریافت نشان شامل: دستیابی به سبک شخصی و توانایی در آفریدن جهانی تازه و فضای منحصر به فرد، توجه به نوآوری در حوزه‌ی زبان فارسی و کمک به گسترش و پویایی آن، پیوند با پیشینه‌ ادبی، نوآوری در ارائه‌ شکل‌های تازه‌ ادبی و پیشنهادهای نو در فضای ادبیات کودک ایران و جهان، احترام به ارزش‌های مردم ایران و پرهیز از طرح مسایلی که در آن‌ها ارزش‌های مردم و اقوام ایرانی مورد تمسخر قرار گیرند، توجه به روحیه و تفکر انتقادی و برجسته‌سازی پرسشگری، احترام به تفاوت‌های فردی کودکان و مقاومت در برابر یکسان‌سازی و همسان‌سازی کودکان و توجه به احساس رهایی آنان، احترام به ارزش‌های بشری، عام و جهان‌شمول، مانندِ صلح و امنیت، مدارا و گفت‌وگو، احترام به انسان‌ها و همدلی با آن‌ها، در کنار احترام به دیگر موجودات، مخالفت با هرگونه تبعیض، رعایت حقوق همه‌ی انسان‌ها، به‌خصوص کودکان، هم‌چنین کودکان با نیازهای ویژه و احترام به محیط زیست، می باشد. هر سال به کتاب‌های ویژه‌ای که بیش‌ترین هماهنگی را با معیارهای لاک‌پشت پرنده داشته باشند نشان طلایی و نقره‌ای اهدا خواهد شد، که ناشران می‌توانند این نشان را روی جلد کتاب‌های‌شان درج کنند.
رحیمی زاده جزء پنج تصویرگر منتخب جایزه جهانی “هانس کریستین اندرسن” در سال ۲۰۱۶ بوده است.
“خوابی پر از گوسفند” داستان پسر کوچکی است که برای رهایی از بیخوابی، در ذهن اش شروع به شمارش گوسفندان می کند. کم کم به خواب می رود اما با صدای بع بع گوسفندی از خواب بیدار می شود. گوسفند از دوستانش جدا افتاده و از پسرک کمک می خواهد و داستان از اینجا آغاز می شود…
نویسنده/تصویرگر با ادغام تجربیات کودکی و احساسات شخصی، داستانی بی تکلف و تازه، همراه با شور و شوق و پایانی غافلگیرکننده خلق کرده است. یکی از مشکلات کتاب های تصویری در ایران تناسب نداشتن بین متن و تصویر است. گاهی متن آنقدر طولانی است که جایی برای تصویر نمی ماند. نویسنده همه چیز را در متن می گوید و جایی برای تخیل کودک باقی نمی گذارد. در این کتاب، متن کوتاه و موجز است. تصویرهای کتاب فضاهای خالی متن را بخوبی پوشش داده و فضای بین واقعیت و خیال یعنی دنیای خواب کودک را بخوبی تصویر کرده است. در این اثر تناسب و ارتباط محکمی میان تصویر و داستان بوجود آمده و این همگامی باعث رشد قدرت تخیل کودک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو