طوطی برای اولین بار در ایران کتاب تصویری براساس هنر اوریگامی منتشر می کند

طوطی برای اولین بار در ایران کتاب تصویری براساس هنر اوریگامی منتشر می کند

گزارش ایبنا از کتاب تصویری اورگامی

 

درنای سفید در جنوب شرق آسیا، نماد صلح است. صلحی همراه با آرامش و سلامتی که در آن هیچ جنگ و تخاصمی وجود ندارد. پس از فاجعه اتمی ناکازاکی و هیروشیما درنای سفید اهمیتی جهانی یافت و به سمبل صلح در سراسر دنیا بدل شد.

ساداکو ساساکی، دو ساله بود که انفجار هسته‌ای در هیروشیما رخ داد و در یازده‌سالگی، مشخص شد او به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو به بیماری سرطان خون مبتلا شده است. بر اساس یک افسانه‌ای قدیمی در ژاپن، درنا نماد سلامتی است و هر کس بتواند هزار درنای کاغذی بسازد، به آرزویش می‌رسد. ساداکو که آرزویی جز سلامتی نداشت، شروع کرد به ساختن ۱۰۰۰ درنای کاغذی. آوازه‌ درناهای ساداکو همه‌جا پیچید. اما او فقط ۶۴۴ درنا ساخته بود که جان سپرد. از آن پس، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) به‌عنوان روز جهانی صلح معرفی شد و کودکان سراسر جهان با امید به صلح جهانی، به تا کردن کاغذ و ساختن درناهای کاغذی ادامه می‌دهند و آن‌ها را به هم هدیه می دهند.

کتاب طوطی (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) کتابی بر اساس شخصیت‌های اوریگامی منتشر می کند. این کتاب تصویری، رویکردی محیط‌زیستی دارد و با تکنیک‌های اوریگامی تهیه می شود. ایده‌پرداز و نویسنده ‌این کتاب نازنین عباسی است که از یک سال پیش این پروژه را با همکاری علیرضا علاءالدینی آغاز کرده است.

بنا به گفته نازنین عباسی، مراحل تولید این کتاب از یک سال پیش آغاز شد. وی مراحل تولید را این‌گونه شرح داد که در ابتدا داستان نوشته شد و بر اساس آن ساخت شخصیت‌ها و فضاسازی آغاز شد. نازنین عباسی درباره دلیل انتخاب اوریگامی می گوید: «من برای اجرای این کتاب از اوریگامی استفاده کردم چون احساس می‌کردم تاکنون در حوزه کتاب کودک و نوجوان، توجه چندانی به این هنر نشده است. کتابی با این سبک تاکنون در ایران منتشر نشده و این تکنیک برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.» وی در ادامه افزود: «در این کتاب، شخصیت‌های اوریگامی جاندار شده‌اند و هریک روایتی را بازگو می‌کنند. متنی که برای این کتاب نوشته‌ام زمینه محیط‌زیست دارد و بنابراین با توجه به این رویکرد، اوریگامی مناسب‌ترین گزینه بود. هر شخصیت این داستان بارها و بارها بررسی شده‌اند تا در سایزهای مختلف و حس‌های مختلف ساخته شوند و درنهایت، هر شخصیت بر اساس استوری بورد توسط علیرضا علاءالدینی اجرا شد.»

برای این کتاب تصویری، تمامی اجزا صحنه با چوب و کاغذ و شخصیت‌ها نیز با کاغذ اوریگامی ساخته شده‌اند. عباسی درباره انتخاب کاغذهای موردنیاز این کتاب عنوان کرد: «من و علیرضا علاءالدینی با وجود محدودیت‌هایی که داشتیم و همچنین کمبود کاغذ مناسب برای اوریگامی، کاغذهای بسیاری را بررسی و آزمایش کردیم تا مناسب‌ترین کاغذ را برای این پروژه پیدا کنیم. ما حتی تا مرحله ساخت کاغذ هم پیش رفتیم اما درنهایت به تکنیک جدیدی دست یافتیم تا بتوانیم بخشی از شخصیت‌ها را رنگی تولید کنیم. بخش دیگر نیز پس از تولید، نقاشی شده‌اند تا بتوانند حس بیشتری را به داستان القا کنند.» وی افزود: «هریک از شخصیت‌ها و اجزای صحنه با وسواس زیادی ساخته شده است. مثلاً ساخت درخت‌ها دو ماه و طراحی و ساخت زمینه نیز یک ماه طول کشید تا بتوانیم صحنه‌ای بسازیم که قابلیت ارتجاعی و تغییر داشته باشد و برای تمامی ۱۵ فریم عکاسی پاسخگو باشد.»

     

نازنین عباسی متولد ۱۳۶۰ است و دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد تصویرسازی است. عباسی در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان منتخب چهارمین جشنواره بین‌المللی تصویرگری CJ کره جنوبی معرفی شد و در سال ۲۰۱۵ نیز نامزد دریافت جایزه دوسالانه تصویرگری(IBBY)  براتیسلاوا شد.

علیرضا علاءالدینی در طراحی و ساخت اوریگامی های این کتاب تصویری با نازنین عباسی همکاری دارد. وی متولد ۱۳۳۸ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته تاریخ است. علاءالدینی از سال ۱۳۷۳ با هنر اوریگامی آشنا شد و تاکنون پنج نمایشگاه هنری در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ و همچنین دو نمایشگاه جانبی در هفته فرهنگی سفارت ژاپن برگزار کرده است. او عضو هیئت‌علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و به‌عنوان برگزیده نمایشگاه اوریگامی ژاپن (NOA) معرفی شده است.

                       

      

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو