کتاب‌های تصویری چگونه می‌توانند زندگی شما را دگرگون کنند؟

 

در کتاب‌های تصویری، تصاویر به‌اندازه‌ی متن مهم هستند و هر دو با هم کار می‌کنند تا داستان را بیان کنند.

هنگامی که کتاب‌های تصویری را با کودکان مطالعه می‌کنید، حتماً به تصویرسازی‌ها توجه کنید. خواندن کتاب‌های تصویری کشف دوباره‌ی هنر است.

 

جذابیت تصویرها

 

می‌گویند کتاب‌ها را از روی جلدشان قضاوت نکنید. اما بیشتر بچه‌ها این کار را انجام می‌دهند. اولین برداشت کودک از یک کتاب معمولاً با تصاویر شکل می‌گیرد. با ورق‌زدن کتاب و صحبت درباره‌ی تصاویر آن پیش از خواندن، با کودکتان تصویرگردی کنید. تصویرها مخاطب را به مطالعه علاقه‌مند می‌کنند.

تصویرها مقدمه‌ای برای ورود کودک به دنیای کتاب‌ها هستند و می‌توانند باعث شوند کودک برای همیشه یک کتابخوان حرفه‌ای باقی بماند. چون کودک خیلی قبل‌تر از اینکه بتواند بخواند با تصاویر ارتباط برقرار می‌کند.

 

کتاب‌ها را زندگی کنید

 

 

تصویرها به کودکان کمک می‌کنند تا جهان را با خیال‌پردازی کشف کنند و شخصیت‌ها و داستان‌های کتاب‌ها را درک کنند.

تصویرگری معمولاً به شیوه‌های زیر کتاب‌ها را به بخشی از زندگی تبدیل می‌کند:

تصویرگرها با استفاده از تصاویر داستان می‌گویند.

نویسنده‌ها از تصاویر برای بیان اتفاق‌های مهم و جزئیات بیشتر استفاده می‌کنند.

تصویرگرها با تکنیک‌های مختلف مفاهیم و احساسات را به کودکان انتقال می‌دهند.

وقتی تصاویر شخصیت‌ها، موضوعات و موقعیت‌ها را به‌خوبی انعکاس دهند به کودکان برای درک بهتر داستان‌ها و تجربه‌ها کمک می‌کنند.

 

فرایند برقراری یک ارتباط عاطفی موفق باعث می‌شود کودک همدلی و هراهی با دیگران را یاد بگیرد.

 

تماشای جهان

 

تصاویر اطلاعات را منتقل می‌کنند، به‌ویژه در کتاب‌های مستند. درباره‌ی جدول‌ها، نمودارها و اطلاعات موجود در تصاویر با کودک گفت‌وگو کنید. کتاب‌های داستانی هرچند با تخیل همراهند، می‌توانند اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل کنند. مثلاً داستانی درباره‌ی سفر به مزرعه یا ماه تصاویری دارد که به بچه‌ها درباره‌ی شناخت این مکان‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که وقتی از کتاب‌های تصویری برای آشنایی کودک با جهان اطرافش استفاده می‌کنید باید صبر زیادی داشته باشید.

تصویرسازی‌ها می‌توانند به کودک کمک کند تا چیزهایی که هرگز ندیده است را کشف کند با ایده‌های نو آشنا شود. کتاب تصویری، چه داستانی و چه مستند، باعث یادگیری کودک می‌شود و آن‌ها را به طرح سؤال‌هایی تازه درباره‌ی تاریخ، طبیعت، علم، فرهنگ و مسائل دیگر تشویق می‌کند.

 

تقویت مهارت مطالعه

 

کودک با مطالعه‌ی کتاب‌های تصویری متوجه می‌شود که کلمه‌ها معنا را منتقل می‌کنند. تصاویر باعث گسترش دایره‌ی واژگان کودک می‌شوند که عنصر مهمی برای مطالعه است. کتاب‌ها سبب می‌شوند تا کودک رنگ‌ها، شکل‌ها، اعداد و حروف را بشناسد و نام افراد، مکان‌ها، حیوانات و اشیا را یاد بگیرد.

کتاب‌های تصویری همچنین می‌توانند باعث افزایش اطلاعات عمومی کودکان شوند که نیاز یک مطالعه‌ی موفق است. مثلاً کودکی که هرگز به باغ‌وحش نرفته است با خواندن کتاب‌های تصویری مرتبط درباره‌ی باغ‌وحش و حیوانات آگاهی بیشتری خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو