کتاب تصویری «درون جعبه شگفت‌انگیز» برای بچه‌ها چاپ شد / سلول چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درون جعبه شگفت‌انگیز؛ سفری به اعماق زندگی» نوشته سالوادور ماسیپ به‌تازگی با ترجمه فروغ فرجود توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های طوطی» است که این‌ناشر برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌کند.

سالوادور ماسیپ نویسنده این‌کتاب، متولد سال ۱۹۷۰ در اسپانیا است و ۵۱ سال دارد. او برای کودکان می‌نویسد و جایزه ادبی جیرونا را در کارنامه دارد. این‌نویسنده در کتاب «درون جعبه شگفت‌انگیز» درون بدن انسان را با تمرکز بر سلول‌ها برای بچه‌ها تصویر می‌کند. تصویرگری این‌کتابش هم توسط امیلیو اِرِبروآگا انجام شده است.

شخصیت اصلی داستان این‌کتاب، دختری بسیار کنجکاو به‌نام آلیسیا است که دوست دارد از همه‌چیز سر در بیاورد. مثلا این‌که چه‌طور بفهمیم چیزی زنده است یا نه؟ یا این‌که سلول چه‌طور کار می‌کند یا درونش چیست؟

بچه‌ها در این‌کتاب با آلیسیا و پدرش همراه می‌شوند و به دنیای سلول، DND، و میتوکندری سفر می‌کنند. در چنین‌سفری اگر آدم یک‌راهنمای خوب داشته باشد، چیزی پیچیده و غیرقابل فهم به نظر نمی‌رسد.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«این‌ها ابزارهای سلول‌اند. به آن‌ها پروتئین (protein) می‌گوییم.

پروتئین‌ها مثل یک ارتش هستند. هر پروتئین ماموریت مخصوصی دارد. کارِ گروهی در سلول بسیار مهم است!»

«مثلا پروتئین‌هایی که در غشای سلول هستند، با دنیای بیرون سلول ارتباط دارند. آن‌ها اطلاعات را با سلول‌های دیگر رد و بدل می‌کنند، برای همین همیشه می‌دانند چه کاری باید بکنند. آن‌هایی که آنجا می‌بینی، چیزهایی را دور می‌اندازند که دیگر بهشان نیازی نیست؛ درست مثل ما که وقتی چیزی را نمی‌خواهیم، آن را در سطل زباله می‌اندازیم. آنجا هم جایی است که غذا و چیزهای مفید وارد سلول می‌شود.»

«پس باتری‌ها کجا هستند؟ سلول برای این‌همه کار از کجا انرژی می‌گیرد؟»

«خب از آنجا… اسم آن باتری‌ها میتوکُندری (Mitochondria) است. مینوکندری از اکسیژنی که تنفس می‌کنیم و غذایی که می‌خوریم استفاده می‌کند و انرژی لازم را برای سلول فراهم می‌سازد.»

این‌کتاب با ۵۶ صفحه تصویری رنگی، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۰۵ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو