نامزدهای ایرانی جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۴ مشخص شدند

جمشید خانیان، نویسنده‌ی کتاب «ادسون آرانتس دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش»، برای دومین بار از سوی شورای کتاب کودک در بخش نویسندگی به‌عنوان نامزد این جایزه انتخاب شد. خانیان که تاکنون موفق به کسب جوایز و افتخارات ملی و بین‌المللی بسیاری شده است سهم منحصربه‌فردی در پیشبرد و ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است. آثار خانیان به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار در روند شکل‌گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، عشق و…، پرداختن به مسائل و بحران‌های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ و..، توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه‌های زیبایی شناسانه و هنری و همچنین برانگیختن کنجکاوی، پرسشگری و رشد تفکر انتقادی در مخاطبان شایسته‌ی تقدیر است.

 

علیرضا گلدوزیان، تصویرگر کتاب «هزارهزار دانه انار»، نیز امسال در بخش تصویرگری به‌عنوان نامزد جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن انتخاب شده است. گلدوزیان بیش از دو دهه به صورت مستمر به تصویرگری کتاب پرداخته است و تأثیر ماندگار و مهمی در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان داشته است. آثار او به فهرست‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی بسیاری راه یافته و موفق به کسب جوایز متعددی شده است. داشتن نگاه شخصی و متفاوت در هر یک از آثار، توانایی بازنمایی و طراحی طیف وسیعی از فرم‌ها، فضاها و شخصیت‌ها با الهام از هنرهای تصویری ایران و جهان، مهارت در خلق تصاویری قدرتمند، زیبا و تاثیرگذار و گسترده بودن موضوعات تصویر شده، حضور پررنگ و تأثیرگذار‌ در تربیت تصویرگران نسل جوان؛ از ویژگی‌های آثار اوست.

 

جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن که به نوبل کوچک معروف است هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می‌شود. تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان از معیارهاى انتخاب نویسنده‌ها و تصویرگران است.

 

🎉 برای این دو هنرمند محبوب ادبیات کودک و نوجوان آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم راوی خبرهای خوش باشیم.

 

📕 کتاب «هزارهزار دانه انار» نوشته‌ی احمد اکبرپور با تصویرگری علیرضا گلدوزیان در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو