زیر آتش تانک‌ها و تفنگ‌ها

این کتاب با تصویرسازی زیبا از دو کودک بی‌دفاع به مسئله‌ی جابه‌جایی کودکان و خانواده‌شان بعد از جنگ می‌پردازد. در زمانی‌که والدین این دو جهانگرد به دلیل نامعلومی غایب هستند برادر بزرگتر با تفکر خلاقش از خواهر کوچکترش مراقبت می‌کند.
برادر بزرگتر قصد دارد از قدرت تخیل بر مبنای مراقبت به‌عنوان تکنیکی برای مقابله با شرایط غیرقابل تحمل یا ظالمانه استفاده کند، شرایطی که ممکن است برای خوانندگان هم آشنا باشد.
بسیاری از کودکان از دوست خیالی به‌عنوان شیوه‌ای برای کنار آمدن با اضطراب جدایی از والدین، مرگ یا پیدا کردن راه عبور از مشکلاتشان استفاده می‌کنند.
در عین حال مهاجرت چه اجباری باشد چه اختیاری، شیوه‌ی حل مسئله‌ی دیگری برای مردم دنیاست که می‌تواند موقعیت خوبی برای کودکان بزرگتر باشد تا درباره‌ی دلایل و عواقب مهاجرت گفت‌وگو کنند و همچنین به دنبال شانس‌ها و آرزوهای دیگری هم باشند.
ممکن است کودکانی که با شما یا معلمشان درباره‌ی کتاب «تو یک جهانگردی» گفت‌وگو می‌کنند هرگز شرایط جنگ یا پساجنگ را تجربه نکرده باشند یا حتی شاید تاکنون با شخصی که در این شرایط بوده ارتباطی هم نداشته باشند اما این کودکان می‌توانند برخی از مفاهیم این کتاب را درک کنند و درباره‌ی آن‌ها گفت‌وگو کنند. مفاهیمی چون: روبه‌رو شدن با سختی‌ها، ناامنی، ترس، مسئولیت‌پذیری، پرورش قدرت تخیل، باورها، انعطاف‌پذیری، امید، همدلی، نجات یافتن، سرپناه و…
از آنجایی که تمرکز اصلی داستان بر روی یک بحران است و نه یک مشکل، ممکن است ایده‌ی خوبی باشد که تفاوت‌های حل یک مسئله و کنار آمدن با شرایط غیرقابل تحمل یا غلبه بر سختی‌ها در یک گروه مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

 

متن کامل و انگلیسی یادداشت فرزانه شهرتاش درباره‌ی تو یک جهانگردی را که در مسابقه‌ی نقدنویسی با موضوع «کودکان، جنگ و جابه‌جایی» دانشگاه مونت‌کلیر آمریکا رتبه‌ی دوم را از آن خود کرده است، می‌توانید در وبگاه این دانشگاه مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو