تهمینه حدادی: «جهان مال من است» روایتگر سفرهای ناممکن شد

تهمینه حدادی مولف کتاب «جهان مال من است» می‌گوید: این کتاب داستان سفری همراه با ماجراجویی است و کودکان زیادی ممکن است به آن فکر کنند.

تهمینه حدادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، از انتشار جدیدترین اثر خود در قالب کتابی تصویری خبر داد و گفت: این اثر حدود ۱۰ سال پیش خلق شد و در ابتدا نیز کلیت آن تعاملی بود. داستان این کتاب درباره کودکی است که با  پدر خود سفری طولانی را آغاز می‌کند. این دو با وسایل حمل و نقل مختلف در طول یک روز به مناطق آب و هوایی مختلف سفر می‌کنند و قرار است به کشف و شهودی بزرگ برسند.

این نویسنده و تصویرگر در ادامه بیان کرد: در نگاه اول ما به عنوان مخاطب دیدگاهی درباره منطق داستان نداریم اما همراه شدن با تصاویر کتاب ما را با داستانی موازی همراه می‌کند. این بخش از کتاب دیدگاه و برداشت تصویرگر از داستان اصلی است. به این ترتیب است که کتاب تصویری «جهان مال من است» شکل  گرفته است.

وی در پاسخ به دلیل  تاخیر رخ داده در انتشار این کتاب گفت: واقعیت این است که در چندسال نخست این داستان از سوی ناشران مختلف پذیرش نشد تا اینکه انتشارات طوطی تصمیم به چاپ آن گرفت. از دو سال پیش تصویرگری این کتاب آغاز شد و هاله قربانی با تامل و مطالعه به تصویرگری آن پرداخت و خوشحالم که این کتاب پیش از انتشار و در بخش تصویر توانسته است موفقیت‌های زیادی به دست بیاورد. این اثر قرار است در دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا به نمایش درآید. به کاتالوگ جایزه نامی کره جنوبی و کاتالوگ بولونیا راه پیدا کرده است و امیدوارم بتوانیم پیام جهانی کتاب را به گوش مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان برسانیم.

حدادی که امسال کتاب دیگری با نام «دکمه‌های گربه‌ای» نیز از او منتشر شده است، درباره تجربه خود از خلق کتاب تصویری گفت: خوشحالم که دو کتاب تالیفی اخیرم را در کنار هاله قربانی خلق کرده‌ام و می‌توانم بگویم نخستین بار است که مشارکت پررنگ ناشر، تعاملی سه جانبه را شکل داد تا بتوانیم اثری مشترک را خلق کنیم. اثری که در آن دیدگاه‌های مختلفمان با هدف خلق اثری کم‌نقص‌تر در کنار هم قرار گرفت. سحر ترهنده به عنوان ناشر در کنار شکل‌گیری کتاب «جهان مال من است» قرار داشت و با تجربیات او توانستیم نکات گنگ اثر را تکمیل کنیم.

وی افزود: همان‌طور که از یک اثر مشترک انتظار می‌رود با خواست هاله قربانی برخی بخش‌های متن تغییر کرد، ضمن اینکه ایشان داستان را از دیدگاه من نیز مطالعه کردند و تنها از دریچه نگاه خود به تصویرگری نپرداختند. طبعا لازم است که ناشر و تصویرگر هم از ابعاد دیگری به ویژگی‌های این کتاب بپردازند.

این نویسنده ادامه داد: همانطور که گفته شد این کتاب داستان سفر است، سفری که همراه با ماجراجویی است و کودکان زیادی ممکن است به آن فکر کنند. کودکان دوست دارند ناممکن‌ها را ممکن کنند و شخصیت این کتاب هم همین تمایل را دارد. پدر و پسر این کتاب همین کار را می‌کنند  و البته هروقت مانعی سر راه آنها قرار می‌گیرد ناامید نمی‌شود. با این‌حال این ماجرا لایه اول داستان است و بعد از مطالعه اثر خواهیم فهمید دلیل شکل‌گیری این سفر چیست و تصاویر آن چه روایتی را برای ما بازگو می‌کنند.
 
 تهمینه حدادی، نویسنده، مترجم و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان تالیف آثاری مانند «شهرهای بدون نردبان»، «دشت قرمز قرمز» و «سیب و درخت و دختر» و تصویرگری «لالایی برای موش‌ها» و مجموعه کتاب‌های «نارنجی» را در کارنامه خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو