سری دوم مجموعه‌ی «قصه‌هایی از ادبیات شفاهی ایران» منتشر شد

عمو نوروز و پیرزن، کچل تنبل و دیو پخمه، نخودک و دیو کلک، ننه‌ماهی و خاله پیرزن از مجموعه‌ی «قصه‌هایی از ادبیات شفاهی ایران» منتشر شد. این کتاب‌ها که بازنویسی ساده‌ی افسانه‌های ملی ایران هستند با استفاده از سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون تصویرگری و تأکید بر ساده بودن متن، تألیف شده‌اند.

 ادبیات شفاهی، به‌ویژه افسانه های جن و پری، از جنبه‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ مانند مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و به طور کلی در حوزه‌ی قصه‌پژوهی. اما پدر و مادرها، مربیان و مروجان کتاب‌خوانی بیشتر به تأثیر این افسانه‌ها و قصه‌ها بر کودکان علاقه‌مندند.

 در میان تأثیرات گوناگون قصه‌ها می‌توان به نقش آن‌ها در انتقال میراث فرهنگی ادبی اشاره کرد که به تکوین و رشد هویت ملی و قومی یاری می‌رساند. از طرفی کودکان امروز در عصر دیجیتال زندگی می‌کنند، عصری که هر انسانی خواه ناخواه شهروندی جهانی است و در چنین وضعی بحث و اهمیت هویت ملی و قومی هم بیشتر می‌شود؛ نکته‌ای که هدف این مجموعه است.

 برونو بتلهایم از روان‌شناسان و روان‌کاوان به‌نام جهان در مورد رشد روانی و هویت فردی کودکان معتقد است که هیچ چیز مهم‌تر از نفوذ پدر و مادر و مربیان و سپس میراث فرهنگی نیست.

 آمادگی برای زندگی اجتماعی، رشد هویت فردی و درک مفهوم استقلال از اهداف گردآوری این مجموعه با تکیه بر تصاویر جذاب و متونی ساده و روان است.

 دبیر این مجموعه فروغ‌الزمان جمالی است و اسدالله شعبانی، افسانه شعبان‌نژاد و محمدرضا شمس کار بازنویسی افسانه‌های این مجموعه را بر عهده داشته‌اند. حمادالدین جوادزاده، فاطمه خسرویان، علی بوذری، حمیده خسرویان و مانلی منوچهری، ‌تصویرگران این پنج جلد هستند.

پیش از این پنج عنوان دیگر از این مجموعه منتشر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو