داستان‌های بی‌پایان، جایی که نویسنده نمی‌‌تواند برای مخاطب تعیین تکلیف کند

احمد اکبرپور در مجموعه «داستان‌های بی‌پایان» امکان پایان‌نویسی را برای بچه‌ها فراهم کرده و می‌گوید: در این نوع داستان‌ها بچه‌ها به اندازه نویسنده در داستان نقش دارند و دیگر نویسنده نمی‌تواند برای‌شان تعیین تکلیف کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گاهی پیش می‌آید پایان داستان‌هایی که می‌خوانیم همان پایانی نیست که دوست داشتیم و خیلی وقت‌ها پیش خودمان می‌گوییم ای کاش آن‌طور که ما می‌خواستیم داستان تمام می‌شد. احمد اکبرپور این امکان را در مجموعه کتاب‌های «داستان‌های بی‌پایان» برای مخاطبانش فراهم کرده است.

اکبرپور درباره این مجموعه که از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب‌های طوطی)، منتشر شده، می‌گوید: این مجموعه شامل پنج جلد است با عنوان‌های «آژانس روبی برای مرغ‌های محترم»، «مهمان‌های ناخوانده»، «نامه را باز نکن قارقاری»،‌ ‌«به فرمان من واق واق» و «به دمم نگاه نکن» و در هر جلد داستانی در قالب طنز و فانتزی برای بچه‌ها نوشته شده است.

به گفته این نویسنده، هرکدام از داستان‌های این مجموعه راجع به یک موضوع است، مثلا در یکی از داستان‌ها روباه راننده آژانس می‌شود و می‌گوید که در این شرایط چه اتفاقی رخ می‌دهد. یا «نامه را باز نکن قارقاری» داستانی درباره یک زن و شوهر کلاغ نامه‌رسان است که برای اولین و آخرین بار نامه‌ای را بدون اجازه باز می‌کنند و متوجه علاقه خانم خرسه و آقا خرسه به یکدیگر می‌شوند. آقا کلاغه که از این کار خیلی پشیمان شده، همراه خانمش برای معذرت خواهی پیش آقا خرسه می‌رود.

اکبرپور درباره پایان‌بندی داستان‌ها نیز توضیح می‌دهد: برای هرکدام از این داستان‌ها سه پایان متفاوت نوشته‌ام و علاوه بر آن در پایان هر داستان چند صفحه بدون مطلب گذاشته‌ام تا بچه‌ها براساس قدرت تخیل‌شان پایان چهارمی برای داستان‌ها بنویسند.

او با بیان اینکه این داستان‌ها پست‌مدرن‌اند و بچه‌ها خودشان در داستان حضور دارند، می‌گوید: درواقع با این کار می‌خواستم قدرت تخیل بچه‌ها را تقویت کنم و به آن‌ها یادآوری کنم که هیچ چیزی در زندگی قطعی نیست و آن‌ها می‌توانند با تلاش سرانجام یک موضوع یا حتی سرانجام خودشان را تغییر دهند.

به گفته اکبرپور، در این نوع داستان‌ها بچه‌ها به اندازه نویسنده در داستان نقش دارند و می‌توانند براساس تخیلی خود پایان داستان را تغییر دهند و دیگر نویسنده نمی‌تواند برای‌شان تعیین تکلیف کند.

بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتاب‌های طوطی)، مجموعه «داستان‌های بی‌پایان» را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو