تازه‌های کتاب طوطی؛ یک چیز سیاه!

وسط جنگل رنگارنگ، چیز سیاهی خودنمایی می‌کند؛ یک چیز سیاهِ شاید معمولی و شاید هم اسرارآمیز. پلنگ فکر می‌کند شاید یکی از خال‌هایش موقع شکار افتاده است. کلاغ که بدجور ترسیده است، فکر می‌کند شاید شهاب‌سنگی جنگلشان را تهدید می‌کند. گوزن هم نگران چیز سیاهی است که وسط جنگل افتاده است. شما چه فکر می کنید؟ اول باید به جنگل بیایید و نگاهی به آن چیز سیاه بیندازید. شاید بگویید: «این‌که فقط یک تکه شکلات است!» شاید با جغد بیشتر موافق‌ باشید که یک تخم اژدها آن‌جا افتاده است. آیا جنگل در معرض خطر است؟

 

رضا دالوند در این اثر زیبا و تأثیرگذار، دست روی ناشناخته‌ها گذاشته است و واکنش‌ها و تصورهای ذهنی افراد گوناگون را در مواجهه با پدیده‌ای که نمی‌دانند چیست، نشان می‌دهد. حیوان‌ها آن چیز سیاه را تا حالا ندیده‌اند. بنابراین برای حل معما، به عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین چیزها فکر می‌کنند. در این میان، گربه به دلیل آن‌که سیاهی را به چیز ملموس‌تری تشبیه می‌کند، برخورد آشناتر و لهره‌ی متری دارد.

تعدد زاویه‌دیدها، گمان‌های مبنتی بر خیال‌پردازی و ترس از ناشناخته‌ها شالوده‌ی این کتاب تصویری را شکل می‌دهند و مانند یک بازی فکری جذاب، کودک را به چالش می‌کشند. آشنایی با حیوان‌ها و فضای جنگل، می‌تواند آموزشی پرلذت برای کودکان باشد. از سویی پایان باز داستان، مرزهای خیال کودکان را گسترش می‌دهد و در واقع، داستان، هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و به تعداد خوانندگان، پاسخ‌هایی متفاوت وجود خواهد داشت.

رضا دالوند در مورد ایده‌ی کتاب «یک چیز سیاه» می‌گوید:

ایده‌ی کتاب‌هایی که نویسنده آن خودم هستم، همیشه از چیزهای کوچک و اتفاق‌های ساده اطرافم سرچشمه می‌گیرد. جمله‌های جالب و کلمات کلیدی را در دفترچه‌ای یادداشت می‌کنم و بعدها وقتی به آن نگاه می‌کنم، ایده و طرح کلی یک کتاب به ذهنم می‌رسد. چند سال پیش در جایی از دفترچه‌ام جمله «یک چیز سیاه» را یادداشت کرده بودم. ایده اصلی این جمله این بود که، یک چیز سیاه چه می‌تواند باشد؟ بعدها که دفترچه‌ام را مرور می‌کردم این جمله برایم جذابیت پیدا کرد و این بار روی آن کار کردم تا کتاب «یک چیز سیاه» خلق شد.

در ادامه نویسنده در رابطه با کتاب‌های تصویری می‌گوید:

شاید دیگر نشود برای کتاب‌های تصویری(picture book)  گروه سنی مشخص کرد، چون حتی بزرگسالان هم می‌توانند از کتاب‌های تصویری لذت ببرند. من به شخصه مخاطب بزرگسال را در نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم کتاب‌هایم برای همه گروه‌های سنی جذاب باشد. حتی در رده‌بندی سنی کتاب، ۵ سال به بالا در واقع بدون محدودیت سنی ذکر شده است و فکر می‌کنم جنبه فلسفی داستان و اینکه خواننده در این کتاب باید «چیز سیاه» خودش را بگوید و در مورد آن فکر کند باعث جذابیت و تمایز این کتاب خواهد شد. تلفیق مدادرنگی و رنگ روغن تکنیک اجرایی‌ام در این کتاب بوده است.

رضا دالوند متولد دی‌ماه ۱۳۶۸، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه تهران و عضو انجمن تصویرگران ایران است. شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی تصویرگری در کشورهایی چون ایران، انگلستان، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، استرالیا و امارات، اوکراین از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای اوست. وی همچنین برنده جایزه بزرگ کتاب‌های تصویری ژاپن در سال ۲۰۱۷، برنده نشان شیرازه (سالانه هنر طراحی کتاب ایران) برای کتاب در سال ۲۰۱۶، برنده مسابقه تصویرگری بین‌المللی Worldwide انگلستان در سال ، برنده طوبای زرین جشنواره فجر در سال ۲۰۱۶، برنده قلم طلایی بلگراد در سال ۲۰۱۳، برنده مسابقات بین‎المللی تصویرگری «نامبوک کره جنوبی»، «تاپ پرایز اوکراین» و «شارجه امارات» است.

«یک چیز سیاه» بهار ۱۳۹۷ توسط کتاب طوطی به چاپ رسید.

برای خرید این کتاب با ۱۰% تخفیف اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
خانه
دسته‌بندی
0
سبدخرید
حساب‌کاربری
جست‌وجو